310 Företagsamhet / Semifinal
Tid
Onsdag 29.1.2020
Tävlingsplatser
Prakticum
Jan-Magnus Janssons plats 5
00560 Helsingfors
Veronica Grundström
0400 247 270
veronica.grundström@prakticum.fi
Gradia
Priimus
Taulumäentie 45
40200 Jyväskylä
Antti-Pekka Nikula
040 341 5803
antti-pekka.nikula@gradia.fi
Savon ammattiopisto
Osmajoentie 75
78210 Varkaus
Johanna Nurmi
044 785 8013
johanna.nurmi@sakky.fi
Omnia
Leppävaara enhet
Upseerinkatu 11
02070 Esbo
Topi Lindgren
040 126 4899
topi.lindgren@omnia.fi
Business College Helsinki
Järnvägsmannagatan 5
00520 Helsingfors
Taru Toivonen
050 401 5807
taru.toivonen@bc.fi
Mercuria
Mårtensdalsvägen 36
01620 Vanda
Mika Orenius
040 120 7516
mika.orenius@mercuria.fi
Kpedu
Närvilänkatu 8
67100 Karleby
Natascha Skog
044 725 0479
natascha.skog@kpedu.fi
VAAO
Vanhakyläntie 2
37601 Valkeakoski
Jan Niggman
044 706 1169
jan.niggman@vaao.fi
Semifinalkoordinatörer
Pekka Karukka, OSAO
pekka.karukka@osao.fi
040 556 5111
Jukka Vehmas, OSAO
jukka.vehmas@osao.fi
040 732 1587
Antal tävlande
Grenen har ingen begränsning av antalet tävlande i semifinalen/läroanstalt.
Grenens tidtabell
7.30 – 7.45 | Anmälan & välkommen, morgonkaffe |
7.45 – 8.00 | Inledningsinfo (de studerandes program, följeslagarnas program) |
8.00 – 8.15 | Anvisningar och uppdragsgivning (15 min) |
8.15 – 9.15 | Det egna kunnandet och produktifiering av kunnandet (60 min) |
9.15 | Delarna det egna kunnandet och produktifiering av kunnandet överlämnas till domarna |
9.15 – 10.15 | Utarbetande av canvasmodellen (version 1) (60 min) |
10.15 | Canvasmodellen (version 1) överlämnas till domarna |
10.15 – 11.00 | Canvasmodellen testas (Modell = bild, video, figur, bloggtext, berättelse, konkret modell av affärsidén). |
11.00 – 11.45 | Utarbetande av canvasmodellen (version 2 = slutlig) (45 min) |
11.45 | Produkterna canvasmodell version 2 samt delen “hållbar utveckling i affärsverksamhet” överlämnas till domarna (90min) |
11.45 – 12.30 | Lunch (45 min) |
12.30 – 13.05 | Förberedelse av presentationerna (35 min) |
13.05 – 14.35 | Presentationer 4 min/grupp, domarnas frågor och bedömning 5 min/grupp (tävlingsområdet) |
15.00 (ca.) | Domarnas feedback, muntlig. Offentliggörande av resultaten |
16.00 (ca.) | Tillställningen avslutas |
Tävlingsuppgifter
I tävlingsuppgifterna ska teman för Mästare-2020 beaktas: det förändrade arbetslivet, livslångt lärande, företagsamhet och internationalism. Tävlingsuppgifterna är fördelade i 6 olika moduler.
De tävlande kan förbereda sig på den kommande semifinaluppgiften genom att bekanta sig med Business Model Canvas -modellen och dess användning vid planering av affärsverksamhet. I anslutning till tävlingsuppgiften har man nytta av att bekanta sig med FN:s mål för hållbar utveckling (Agenda 2030).
https://www.ykliitto.fi/yk-teemat/kestava-kehitys/kestavan-kehityksen-tavoitteet
Motsvarande material på svenska:
Huvudsakliga bedömningskriterier
Tävlingsuppgiftens maxpoäng är 100 poäng (p)
Bedömningen är fördelad på kvantitativ (ja/nej) och kvalitativ bedömning:
- 30% kvantitativ
- 70% kvalitativ.
I Företagsamhet är de huvudsakliga föremålen för bedömning gruppens identifiering av kunnandet, produktifiering av kunnandet, byggandet av en modell, testning av modellen, presentation av affärsidén samt beaktande av hållbar utveckling i affärsverksamhet.
Beskrivning av bedömningens genomförande
Företagsamhetsgrenen har tre domare (1 reserv), som bedömer tävlingslagens inlämnade produkter och presentationer.
Material och apparater
I semifinalen ordnar semifinalarrangören med en dator per lag.
Tävlingsarrangören skaffar till tävlingsplatsen bl.a. papp, tejp, saxar, tuschpennor, USB-minnen, Business Model Canvas-underlag, papper, pennor, tråd.
Tävlingsplatsen är ett område där man vid behov kan förverkliga det test som nämns i modul tre.
Till semifinalen får man inte ta med egna USB-minnen. USB-minnen som behövs under dagen utdelas från arrangörens sida.
Praktiska råd
De tävlande kan ta med sin egen bärbara dator och egna program till tävlingen.
Uppgiftens moduler och bedömningskriterier
Modul 1/Gruppens kunnande
Villkor
Tillgänglig tid: | 30 min |
Poäng: | 10 p |
Kriterier
Vad kan gruppen särskilt bra?
Modul 2/Produktifiering av kunnandet
Vilkor
Tillgänglig tid: | 30 min |
Poäng: | 20 p |
Kriterier
Gruppen utformar en ny affärsidé som bygger på det gemensamma kunnandet hos gruppens medlemmar.
Modul 3/Byggande av en BMC modell
Vilkor
Tillgänglig tid: | 60 min |
Poäng: | 20 p |
Kriterier
Gruppen bygger en modell av affärsidén (version 1) och beaktar hållbar utveckling.
Modul 4/Testning av modellen och byggande av BMC version 2
Vilkor
Tillgänglig tid: | 90 min |
Poäng: | 15 p |
Kriterier
Gruppen testar sin affärsidé på potentiella kunder och bygger en slutlig modell av affärsidén (version 2) och beaktar hållbar utveckling.
Modul 5/Hållbar utveckling i affärsverksamhet
Vilkor
Poäng: | 15 p |
Kriterier
Beaktande av målen för hållbar utveckling (Agenda 2020) i affärsverksamhet?
Integrerad i modulerna 3 och 4.
Modul 6/Presentation
Vilkor
Poäng: | 20 p |
Kriterier
Gruppen förbereder en gemensam presentation av sin affärsverksamhet och
håller en presentation av sin affärsverksamhet.
Uppgiftsbanken
Du kan träna på gamla semifinaluppgifter som du hittar i Skills Finlands uppgiftsbank